Min erfarenhet av detta arbetssätt var att jag alltid kände mig förberedd och att de inte uppstod några oklarheter under den "riktiga" prövningen. Jag kunde alltid känna att jag gjorde bästa möjliga ifrån mig. Att ha flera små inlämningar där vi fick feedback under arbetets gång ledde till att jag blev mer motiverad och hela tiden ville förbättra mitt arbete.


Janina Bohlin avgångselev SAM , 2016

Med dagens traditionella system kan det bli väldigt diffust när det kommer till prov. Har man pluggat på något som inte kom på provet så blir man besviken, trots att man egentligen har lärt sig något (vilket faktiskt är anledningen till varför vi är i skolan). Genom att arbeta på ett mer moderniserat sätt där man får daglig feedback och alltid veta hur provet kommer se ut så pluggar man på ett mer precist sätt. Man lär sig då exakt det man behöver veta och det blir lättare att ta med sig kunskapen vidare. När man får feedback blir det väldigt lätt att veta vad man ska förändra, men också vad man ska fortsätta göra bra. Genom att inte bara få höra kritik stärks också självförtroendet inom ämnet vilket gör det roligare och lättare att prestera. Jag tror att det här är framtidens tillvägagångssätt och jag hoppas att fler lärare och skolor ska ta efter.


Oscar Sjöstrand avgångselev SAM,2016

Det arbetssätt som jag fick lära mig att använda mig av då det gäller att förbereda sig inför olika sorters kunskapsmätningar var att först och främst få en tydlig överblick av kunnandet som momentet berörde, och därefter göra en plan över den information som jag behövde förvärva mig för att uppnå respektive betygsnivå. Sedan övade jag upprepade gånger på de olika momenten för att vara så förberedd som det bara gick.


När jag själv ansåg mig vara maximalt förberedd, gick jag tillsist till läraren för feed back. Läraren justerade alltid mina förberedelser mer eller mindre, för att min inövning skulle bli så bra som möjligt. Det resulterade i att jag var väl förberedd, vilket i sin tur gjorde att jag lyckades bättre på kunskapsmätningarna.

Jag tycker att den här arbetsmetoden fungerade väldigt bra då jag lärde mig mycket på ett effektivt sätt.


Adam Bergmark Wiberg avgångselev SAM, 2016​​